Návraty: S Albatrosom do Prievidze, alebo MDD na TREŽ

P5290185TRENČIANSKY KRAJ – Jazda parným vlakom vedením Albatrosom do Prievidze, návšteva bojnickej ZOO i zámku, ako aj výstava cestných veteránov a jazdy električiek na Trenčianskej elektrickej železnici. Aj taký bol Medzinárodný deň detí, ktorý v sobotu 30. mája 2015 pripravili nadšenci z Albatros klubu a Trenčianskej elektrickej železnice.

Uplynulú sobotu ráno bola na Hlavnej stanici v Bratislave o čosi rušnejšie ako inokedy. Na 1. nástupišti bol totiž pristavený mimoriadny rýchlik na čele s rušňom 498.104, ktorý malých i veľkých cestujúcich odviezol do Prievidze. Súčasťou osem vozňovej súpravy bol aj útulný reštauračný vozeň WR 51 56 88-41 028-8 so širokou ponukou občerstvenia.

Mimoriadny rýchlik do Prievidze čaká na odchod z Hlavnej stanice

Krátko po pol ôsmej sme sa pohli zo stanice a pán Halfar z Klubu železničných modelárov už v jednom z vozňov so svojimi kolegami pripravil pestrú paletu upomienkových predmetov ako sú knihy, šálky, puzzle, magnetky, tričká, šiltovky i pohľadnice. A zatiaľ čo si dospelí lámali hlavu nad súťažným kvízom, deti sa pustili do kreslenia obrázkov so železničnou tematikou. Apropo viete ako sa v minulosti volal Leopoldov, kedy bol postavený Bojnický zámok, či aká rieka preteká cez Prievidzu?

V reštauračnom vozni vládla počas jazdy príjemná atmosféra

Podľa pôvodných plánov som sa mal nostalgickom vlakom odviesť až po Zbehy, ale poznáte to – človek mieni a technika mení. Z technických príčin sme najprv zastavili vo Svätom Jure a potom v Pezinku, kde sa náš 2 minútový pobyt predĺžil na 45 minút. To už ale za nás zapojili požiarny vlak na čele s rušňom T 478.1201 „Zamračená“. V Trnave sme síce stáli len krátko, no v Leopoldove sa naše meškanie zvýšilo na 60 minút. Šanca stihnúť R 722 Vtáčnik v Zbehoch bola nenávratne preč a tak som už z Leopoldova v jazde s Albatrosom ďalej nepokračoval. No nebol som jediný. Staničný rozhlas vyhlasoval náš vlak ako mimoriadny rýchlik Železničnej spoločnosti Slovensko. A tak si niektorí cestujúci mysleli, že pri jazde s Albatrosom platí cestovný lístok ZSSK. U sprievodcov však nepochodili a keďže druhý lístok si už kúpiť nechceli, museli z vlaku vystúpiť.

498.104 a T 478.1201 v Pezinku

V Trenčianskej Teplej už medzitým bežali prípravy na MDD akciu v plnom prúde. Chystali sa stánky so suvenírmi, varil sa guláš a zdobili sa električky.

Dopoludňajšia pohoda v areáli depa TREŽ

Keď sa krátko po 12:30 pristavila na 1. nástupište električková súprava rady 411, razom sa začala zapĺňať cestujúcimi. Rodičia s deťmi i príslušníci staršej generácie, tí všetci si nenechali ujsť mimoriadne jazdy do Trenčianskych Teplíc. A keďže boli venované Medzinárodnému dňu detí, deti mali jazdu grátis a od personálu dostali aj peknú čelenku. Staničný rozhlas nás zase raz pobavil keď vyhlásil motorový osobný vlak do Trenčianskych Teplíc Železničnej spoločnosti Slovensko. 😀 Cestujúcim to však na nálade neubralo a približne 20-minútovú jazdu si znamenite vychutnali.

Z jazdy električky sa tešili aj detskí cestujúci, ktorý na tejto akcií cestovali grátis

V kúpeľnom meste nás už na stanici čakala ďalšia početná skupinka cestujúcich, ktorí sa prišli odviesť s električkou. Dvadsať minútový pobyt v Tepliciach mnohí z nás využili na nákup suvenírov v priestoroch stanice, nákup kúpeľných oblátok na promenáde, na prechádzku kúpeľným parkom, či individuálnu prehliadku mesta. Niektorí sa hneď vrátili späť, iní dali prednosť niektorému z ďalších dvoch električkových spojov.

Predaj suvenírov v Trenčianskych Tepliciach

Po návrate do Trenčianskej Teplej sa už program rozbehol naplno. Pred električkovým depom mohli návštevníci vzhliadnuť staré hasičské auto Klokner i Karosu B 732 ≠101, ktorá je najnovším prírastkom neziskovky.

Karosa B 732 č. 101 sa vyhrieva na slniečku

Veľkým lákadlom však bola výstava cestných veteránov – osobných automobilov, motoriek i Velorexov medzi ktorými nechýbali značky Škoda, Fiat, Lada, Manet, Wardburg, Mercedes-Benz, Gaz a ďalšie.

Výstava cestných veteránov v areáli električkového depa

Trenčianska miniatúrna železnica v pravidelných intervaloch vozila návštevníkov po areáli depa, pokračuje Peter králik, motorvodič miniatúrnej železnice: „Za dnešný deň som najazdil 11 km a s električkou som vykonal 55 jázd. V budúcnosti by sme chceli navoziť štrk a predĺžiť železničku až k perónu. Keď veľká električka už do depa nezachádza, budeme robiť náhradnú dopravu.“

Trenčianska miniatúrna železnica v tesnej blízkosti stanice veľkej električky

Nechýbalo však ani tradičné maľovanie detí, ktoré sa vždy teší veľkej obľube návštevníkov. Deti sa v depe mohli vyblázniť na skákacom hrade, ktorý bol pre nich doslova magnetom a rodičia im zatiaľ mohli kúpiť nejakú hračku na pamiatku.

Maľovanie detí pred električkovým depom

Kto bol hladný, alebo smädný, mohol si v depe zakúpiť vynikajúci guláš, Hot-Dog, pečenú klobásu, napolitánku, kofolu, pivo, či víno. A kto chcel mohol si od personálu zakúpiť magnetky s motívom TREŽ medzi ktorými nechýbala ani špeciálna magnetka vyrobená k tohtoročnému dňu detí.

kto bol hladný alebo smädný, mohol si vybrať z pestrej ponuky občerstvenia

Záujemcovia si mohli pozrieť aj stálu expozíciu železničných i neželezničných vozidiel zastúpenú lokomotívou DH 100, starými Škodovkami, bicyklami, motocyklami i trojkolkami. Návštevníkov však zaujalo aj modulové koľajisko i malá výstava starých rádioprijímačov.

Model historického autobusu v depe električiek

Najväčším lákadlom bola nepochybne súbežná jazda cestných veteránov a električiek za doprovodu polície. Ten kto mal šťastie, mohol si cestu do Trenčianskych Teplíc a späť vychutnať v niektorom zo starých automobilov. „Ja viem kade máme ísť, takže Vás budem navigovať,“ povedal malý chlapec jednému z vodičov.

Súbežná jazda električiek a cestných veteránov za doprovodu polície

Cestné veterány však budili pozornosť nielen počas cca 20-minútovej jazdy, ale aj na parkovisku pri autobusovej stanici v Trenčianskych Tepliciach, kde ich obdivovali obyvatelia i návštevníci kúpeľného mesta.

Velorexi na výstave v Trenčianskych Tepliciach

Na poslednej jazde k nám na zastávke v obci pristúpila početná skupinka skautov, medzi ktorými bola aj zamestnankyňa bratislavského dopravného podniku. „Keď som bola v októbri, alebo novembri v kúpeľoch na liečení, tak som sa odviezť nemohla, lebo ste jazdili o týždeň skôr. Dnes sa mi to ale podarilo, takže sa mi splnil môj veľký sen,“ povedala jedna zo skautiek.

Spoločné foto v Trenčianskych Tepliciach

Na tejto akcií sme začali s propagáciou našej akcie S motorákom za Śtefánikom. Plagátik so stručnými informáciami zaujal mnohých cestujúcich. „Určite to bude pekná akcia, zapísala som si to do diára, aby som na to nezabudla,“ povedala jedna z cestujúcich. „Keďže najzaujímavejšia bude práve hlavná jazda z Bratislavy, asi budem musieť jednu noc prespať v hlavnom meste,“ pripojila sa ďalšia pani.

Plagáty k akciám S motorákom za Štefánikom a Deň zdravia

Nuž a ako hodnotia túto akciu organizátor? „Dnes sme oba smermi previezli zhruba 1 000 cestujúcich,“ skonštatoval riaditeľ TREŽ Dušan Nosál.

Ďalšie jazdy električiek sa uskutočnia v sobotu 27. júna pri príležitosti 106. výročia električky. „Je to posledná jazda, potom až v septembri,“ upozornil Martin Bielik, jeden z organizátorov. „V lete budeme jazdiť každý víkend ráno, na obed, večer, ale to už nebude také,“ dodal. Električka sa však do kúpeľného mesta vydá aj budúcu sobotu a to v rámci Dňa zdravia, ktorý doplní pestrý sprievodný program. Odchod z Trenčianskej Teplej bude o 09:45 a z Trenčianskych Teplíc o 14:45.

Počas spiatočnej cesty rýchlikom do Bratislavy sme v Leopoldove míňali zmeškaný parný vlak z Prievidze, ktorý na Hlavnú stanicu dorazil cca o 23:25. „V Koniarovciach sme hodinu čakali na požiarny vlak, ktorý nám zasekali v Topolčanoch a v Leopoldove sme stáli 3 hodiny,“ opisuje meškanie mimoriadneho rýchlika jeden z cestujúcich.

Našťastie ale všetko dobre dopadlo a tak môžem smelo povedať že električkovo-železničný Medzinárodný deň detí sa vydaril.