Návraty: Narodeninová jazda Albatrosu za účasti orchestra Bratislava Hot Serenaders

PB280322BRATISLAVA – Narodeninová jazda po bratislavských spojkách a krst publikácie v Múzeu dopravy. Taký bol program narodeninovej jazdy parného rušňa 498.104 „Albatros“ pre podporovateľov Albatros klubu, ktorý sa včera uskutočnil v rámci 2-dňových osláv tohto rýchlikového rušňa.

Celá akcia začala o 12:30 v prezidentskom salóniku na bratislavskej Hlavnej stanici, kde si účastníci podujatia po slávnostnom prípitku vyzdvihli pamätné cestovné lístky. Na 1. nástupišti sa medzitým zišlo viacero novinárov, ktorí prišli z tejto akcie spraviť reportáž. Niet sa čomu čudovať, veď 60 rokov je dobrým dôvodom na oslavu.

Narodeninový vlak v zložení 498.104 „Albatros“ + pracovný vozeň F9 2309 + salónny prezidentský vozeň Rad Salon + jedálenský vozeň WR 51 56 88-41 028-8 + spoločenský vozeň WGmeer + vozeň 1. triedy Rad Apeer + 350.004 „Hugo“ bol krátko po 13-tej pripravený na okružnú jazdu po bratislavských spojkách. Počas jazdy bolo pre cestujúcich pripravené občerstvenie vo forme chlebíčkov, pagáčov, alkoholických i nealkoholických nápojov a kto mal záujem mohol si zatancovať v spoločenskom vozni. Nechýbali však ani neformálne rozhovory o histórii a súčasnosti železníc do ktorých sme sa zapojili aj my. „Železničná trať do Komorná viedla v minulosti v hlavnom meste inak ako dnes. Odpájala sa zo stanice Bratislava-Nové mesto (pôvodne Novomestské nádražie, neskôr Bratislava-Nivy), odkiaľ pokračovala cez dnešnú Trnavskú cestu k železničnej zastávke Bratislava-cintorín (pri Martinskom cintoríne) a ďalej na Podunajské Biskupice,“ povedal nám jeden z členov Klubu železničných modelárov Bratislava. „Aj stanica Vinohrady vyzerala v minulosti inak ako ju poznáme dnes. Na Raču išla priamo iba jedna koľaj. Druhá viedla oblúkom podjazdom pod traťou na Nové Zámky, ktorý je dodnes zachovaný.“ Špeciálny hosť, riaditeľ Národného železničného parku v Budapešti pozval prítomných hostí na narodeninovú jazdu motorového vlaku Arpád z Budapešti do Viedne, ktorá sa uskutoční v sobotu 13. decembra tohto roku.

PB280295
Albatros pripravený na okružnú jazdu po bratislavských spojkách

Po krátkom pobite v stanici Bratislava-Rača sme pokračovali v jazde na južný koniec metropoly. Míňali sme stanice Predmestie a Nové mesto, prefrčali sme okolo Ústrednej nákladnej stanice a vchádzali sme na dvojposchodový diaľnično-železničný most cez Dunaj v oblasti bratislavského dunajského nákladného prístavu – Prístavný most (do roku 1993 Most hrdinov Dukly) z ktorého sa nám naskytol neopakovateľný pohľad na panorámu mesta.

Po príchode do stanice Bratislava-Petržalka sa uskutočnilo spoločné fotografovanie účastníkov narodeninovej jazdy. O niečo neskôr k nám dorazil aj požiarny vlak vedený motorovým rušňom T 478.1201 „Ceckaňa“.

PB280318
Spoločné foto na ŽST Bratislava-Petržalka

Aj pri spiatočnej ceste vládla vo vlaku príjemná atmosféra. Opäť sme prešli ponad Dunaj, míňali sme Prievoz i Ružinov a v stanici Bratislava-Nové mesto sme prešli na jednokoľajnú trať vedúcu ponad Račianskou ulicou a okolo Vinohradou. Minuli sme areál železničného depa a prišli sme na 2. nástupište Hlavnej stanice. Odtiaľ sme pokračovali v jazde až do priestorov Múzea dopravy, kde boli pripravené slávnostné príhovory, krst publikácie a výstava o histórii Albatrosu.

PB280332
498.104 „Albatros oddychuje v Múzeu dopravy

Boli to 90-te roky minulého storočia kedy sa  v rušňovom depe v Bratislave na hlavnom začala formovať skupina ľudí nadšencov a vznikol predchodca dnešného Albatros klubu, klubu ktorý už x rokov zastrešuje okrem parného rušňa, ktorý je vlajková loď aj iné vozidlá„, povedal Michal Vereš z Albatros klubu. „V roku 2005 sme stáli na pomedzi toho či urobíme z Albatrosu iba výstavný exponát, alebo ho ďalej zrenovujeme a dosiahneme ten stav, že bude prevádzkyschopný. Na spoločnej porade sme si odhlasovali, že do toho boja ideme, ten boj trval 3,5 roka a nakoniec sme ho teda úspešne zvládli.

„Cieľom tejto akcie nie je iba osláviť 60-te narodeniny Albatrosu, ale aj zviditeľniť aktivity nášho klubu,“ povedal predseda klubu Jaroslav Vereš. „Celá táto mašinéria stojí na troch kľúčových bodoch: mnoho tisíc hodín brigádnickej práce, ktorú ľudia v podmienkach Slovenska vykonávajú zadarmo, podpora železničných operátorov a sponzoring. Kto si neváži minulosť, nezaslúži si ani budúcnosť.

A ako si pamätník železníc Miloš Sládek spomína na Albatros? „Na jeseň v roku 1990 prišiel vtedajší prednosta rušňového depa, ktorý vydáva len také krátke pokyny, a povedal choď tam a dovez ho lebo v depe Vrútky sa uskutočnila porada čo s Albatrosom a inými. Od nášho súpera z depa Vrútky sme boli pomenovaní že v Bratislave nikdy nič neurobia. Ja som argumentoval že máme znalcov parných rušňov nebohého Pána Klímu, samozrejme Albatrosistov, Pána Vozníka, vtedy Rebeka klub vedený Ivanom Kožehubom a ostatnými fanúšikmi a tento spor nakoniec rozsekol Ing. Kubáček, ktorý povedal  Vrútočania dostanete 475 a Albatros pôjde do Bratislavy. Historické pramene uvádzajú, že dizajn Albatrosu robil akademický maliar Vilem Krejbich. On najprv vytvoril dizajn tejto lokomotívy a až potom mohli konštruktéri škodových závodov vytvoriť konštrukciu tejto lokomotívy. Preto je táto lokomotíva tak esteticky krásna a konštrukčne úžasná. Preto by som želal Albatrosu, Albatrosistom aby ešte veľa rokov robila krásnu estetiku a nebývalý zážitok pre mladých aj starých obyvateľov.“

Albatros klub však nie je len o Albatrose, ale aj o iných vozidlách. Našou veľkou ambíciou, ktorá síce nie je o tejto brožúre a tejto akcií je okrem iného znovusprevádzkovať historický autobus RTO LUX, ktorý už máme niekoľko rokov a kúpili sme ho od Telovýchovnej jednoty Liptovský Ján“ Dajme si úlohu a zvládnime to spoločne. Ten autobus je vzácna vec a ja verím, že nám to vyjde,“ povedal Michal Vereš.

Slávnostnú atmosféru počas celého podujatia dotváral orchester Bratislava Hot Serenaders, ktorý v prezidentskom salóniku, vo vlaku i v Múzeu dopravy vyhrával známe evergríny rokov minulých. Nuž a ako by to bolo keby k 60-tym narodeninám nezaspieval aj známu pieseň Tatranský expres venovanú Albatrosu.

PB280348
Vystúpenie orchestra Bratislava Hot Serenaders v Múzeu dopravy

Po skončení oficiálnej časti moderovanej Milošom Bubánom program pokračoval slávnostnou recepciou počas ktorej dostali prítomní hostia na pamiatku darčekovú tašku so suvenírmi.

Ak sme Vás touto reportážou navnadili a neviete, kde strávite dnešné popoludnie, zavítajte na Hlavnú stanicu odkiaľ sa o 13:05 môžete odviesť s Albatrosom po bratislavských spojkách. A ak budete mať chuť, môžete po návrate pokračovať v jazde až do priestorov Múzea dopravy, kde na Vás čaká výstava o histórii Albatrosu, či novo pokrstená publikácia. Členovia Albatros klubu sa tešia na Vašu návštevu.

Albatros klubu RD Bratislava ďakujeme za pozvanie na narodeninovú jazdu a prajeme mu veľa úspechov pri ich ďalšej práci. A pokiaľ to bude v našich silách budeme mu pri ich aktivitách nápomocní.