Návraty: S Albatrosom na Rušňoparádu 2019

BRATISLAVA, KOŠICE – Dňa 3. mája 2019 sa parný rušeň 498.104 „Albatros“ vydal na svoju tradičnú púť do Košíc na akciu Rušňoparáda 2019, ktorá sa každoročne koná v rušňovom depe Košice. V tomto roku bola ale táto jazda výnimočná tým, že tento unikátny rýchlikový rušeň oslavuje 65. narodeniny a jazda do metropoly východného Slovenska bola prvou z narodeninových jázd, ktoré si členovia ALBATROS klubu pripravili pre verejnosť.

Naša jazda už tradične odštartovala na Bratislavskej hlavnej stanici s odchodom o 06:50, takže podľa cestovného poriadku. Vlak bol zostavený z rušňa 498.104 ALBATROS, 1x vozeň Bd, 2x Bac, historického reštauračného vozňa WR, prezidentského salónneho vozňa a z náraďového vozňa.

Doberanie vody vo Zvolene…

Prvá časť trasy viedla cez Galantu, Šurany a Levice, kde sme mali prvú dlhšiu pauzu až do Zvolena. Vo Zvolene sme mali asi hodinu prestávku na dozbrojenie rušňa vodou a jeho otočenie na točni. Následne sme ďalej pokračovali cez Hornú Štubňu do Vrútok nákladnej stanice, kde bola ďalšia pauza na dozbrojenie vody a na dobratie ďalších vozidiel do konvoja, ktoré patria „Spolku výhrevne Vrútky.“

Romantická jazda malebnou krajinou…

Po krátkom zastavení v Ružomberku, kde sme pustili pred seba pravidelné vlaky, sme pokračovali v jazde až do stanice Poprad-Tatry v ktorej sme z dôvodu doberania vody nabrali 50-minútové meškanie. No vďaka vynechaniu jednej z plánovaných zastávok sme prišli do Košíc na minútu presne a 22:00 sme ukončili prvý deň zo štvordňového programu.

V sobotu ráno som sa prepravil do rušňového depa Košice, kde bol počas celého dňa pripravený zaujímavý program pre verejnosť. V hornej časti depa v rotunde boli umiestnené parné rušne 486.007, 498.104, motorové rušne 757 009, 754.072, 751.074, T 466.0254, M 40219, M 61.020, motorové vozne M 260.001, 810.636, vozeň na kontrolu a opravy trakčného vedenia MVTV 02-26, MUV 69, inšpekčná drezina Škoda Octavia a Poršelíno. Elektrické rušne boli umiestnené mimo rotundy na zatrolejovaných koľajniciach. V hornej časti depa to bola E 499.004 a v dolnej časti E 499.047.

Na podujatí sa prezentoval aj motorový rušeň m 260.001 „Strieborný šíp“

V hornej časti depa bolo pódium kde prebiehal kultúrny program, dva vozne železničných modelárov z Komárna a Vrútok a nachádzali sa tu aj stánky s občerstvením.

Na Rušňoparáde sa prezentovali aj železniční modelári z Vrúútok

V spodnej časti depa boli atrakcie pre deti – maľovanie na tvár, mini ZOO, jazdy na mini tanku, stánky s občerstvením, suvenírmi a hračkami. Vzhliadnuť tu bolo možné aj expozíciu mini vláčikov vyrobených z odpadu a obrazov so železničnou tématikou. Odstavený tu bol aj reštauračný vozeň ALBATROS klubu, pred ktorým sa v sobotu varil výborný guláš, predávali sa knihy a suveníry. O 12:30 prebehlo defilé vystavenej techniky na točni,na ktorej sa prezentovali všetky zúčastnené vozidlá parnej i motorovej trakcie.

Na točňu nám vchádza osobná drezína BN-4-470-42

Po tejto prehliadke nasledoval simulovaný prepad depa historickými lietadlami z obdobia 2. svetovej vojny, ktorú som ale z dôvodu veľmi nepriaznivého počasia nezdokumentoval. Podvečer sa počasie relatívne umúdrilo a tak som sa zo svojho ubytovania vydal na nočné fotografovanie. To sa nieslo predovšetkým v duchu osláv 65. narodenín parného rušňa 498.104 „Albatros“, ktoré som si dovolil zdokumentovať aj krátkym videom.

Hoci v nedeľu sa už počasie relatívne umúdrilo a pršalo menej ako v sobotu, zima bola rovnaká a účasť návštevníkov i samotný program boli z môjho pohľadu o čosi chudobnejšie. Hlavným bodom bola opäť prezentácia na točni, po ktorej nasledovalo narodeninové fotenie Albatrosu na točni a s tým spojené slávnostné krájanie narodeninovej torty na pódiu so slávnostným príhovorom niektorých členov ALBATROS klubu. Po slávnostnej ceremónii sa počasie začalo opäť zhoršovať. Rýchlo som som preto zdokumentoval ukážku zbrojenia Albatrosa uhlím a išiel som sa skovať do reštauračného vozňa ALBATROS klubu, kde panovala dobrá nálada. A kto chcel, mohol si pozrieť aj repete krájania torty.

Slávnostné krájanie narodeninovej torty

V pondelok 6. 5. bol odchod z Košíc plánovaný na 08:20. Aby som na stanicu neprišiel na poslednú chvíľu, vybral som sa na vlak asi s hodinovou rezervou. No ako ako už na Slovensku býva zvykom, veľa vlakov ráno meškalo a ani ten náš nebol výnimkou. Pri odjazde z Košíc sme mali asi 20-minútové meškanie, lebo v čase plánovaného odchodu sme ešte nemali ani pristavenú súpravu na nástupišti. Prvá zastávka bola v Poprade, kde sme pred náročným stúpaním na Štrbskú rampu (najstrmšie stúpanie na trase Bratislava – Košice) dočerpali vodu do rušňa. Po pol hodine sme pokračovali v jazde do Vrútok, počas ktorej sme mali ešte dve zastavenia z dopravných dôvodov. Po hodinovej prestávke spojenej s doberaním vody do rušňa a odpojením časti vozňov od požiarneho vlaku, sme sa vydali na poslednú časť trasy späť do Bratislavy s krátkym zastavením v Trnave z dopravných dôvodov (sled vlakov).

Na spiatočnej jazde do Bratislavy…

Do hlavného mesta sme sa vrátili okolo 19:00, takže mi ešte ostal čas aj na rozlúčku s personálom, cestujúcimi a na posledné fotenie.

Na záver mi neostáva už nič iné, ako poďakovať všetkým členom ALBATROS klubu za super zorganizovanú akciu a dobrú náladu počas celej cesty a pobytu v Košiciach. Dúfam a verím, že sa takto stretneme aj pri iných akciách.