Návraty: Na prvý parný deň s Albatrosom do Petržalky

P4122837BRATISLAVA – Nad metropolou Slovenska sa už vynárajú prvé jarné lúče, vo vzduchu už cítiť závan blížiacich sa veľkonočných sviatkov a v železničnom múzeu na Rendezi už otvorili tohtoročnú nostalgickú sezónu. A nie hocijako. Pre návštevníkov železničného múzea bol uplynulú sobotu pripravený bohatý program. Nostalgické jazdy parným i motorovým vlakom, spolujazdy na stanovišti parného rušňa, jazdy na drezínke, či prehliadka modulového koľajiska. Aj taký bol Prvý parný deň 2014.

S albatrosom po bratislavských spojkách

Celá akcia začala zhruba 10 minút po pol desiatej ráno kedy na 2. nástupište bratislavskej hlavnej stanice dorazila historický vlak na čele s rýchlikovým parným rušňom 498.104 „Albatros“. V tom čase už bola na stanici množstvo malých i veľkých priaznivcov železníc, ktorí si nenechali ujsť prvú tohtoročnú jazdu nostalgickým vlakom po bratislavských spojkách. Na vzdory skvelého počasia prišlo o čosi menej cestujúcich ako minulý rok a tak sa do vlaku zmestil úplne každý. I keď treba povedať, že rozmiestnenie cestujúcich medzi vlakovú súpravu nebolo rovnomerné.

Na jazdu parným vlakom po bratislavských spojkách prišlo viacero rodín s deťmi

Desať minút pred desiatou sa mimoriadny parný vlak pohol zo stanice. Po prejdení záhlavia stanice a vzdialenom pohľade na múzeum dopravy zrazu nastala tma tmúca. Nie nebojte sa, neprišlo k žiadnemu neočakávanému zatmeniu Slnka. Náš vlak sa iba ponoril do tunela a po jeho prejdení veselo uháňal ďalej. Prešiel cez Červený most vedúci ponad Cestou mládeže, minul útulnú zastávku Bratislava – Železná studnička a o pár minút neskôr už vchádzal do stanice Bratislava – Lamač, kde do vlaku pristúpila ďalšia skupinka cestujúcich. Pobyt v tejto stanici bol však dosť krátky na to, aby sa dali spraviť nejaké fotozábery a tak si na prvé zábery budete musieť ešte chvíľu počkať. Po opustení stanice a prejdení katastra Lamača sme smelo uháňali ďalej. Míňali sme polia, i rodinné domy a rezkým tempom sme dorazili do stanice Devínska Nová Ves, kde nás čakala ďaľšia skupinka veselých cestujúcich.

Mimoriadny parný vlak v ŽST Devínska Nová Ves

Vďaka meškaniu pravidelného osobného vlaku linky S20 smerom na Kúty sme nabrali mierne meškanie. Približne o pol hodinu sme sa vydali na cestu späť, pričom sme neplánovane zastavili aj v Lamači. Po príchode na Hlavnú stanicu prišlo k prirodzenej výmene cestujúcich. Niektorí vystúpili, iní pristúpili a ďalší ostali vo vlaku. „My sme jazdu do Devínskej Novej Vsi bohužiaľ nestihli. Keď náš vlak vchádzal do stanice, parný vlak sa akurát poháňal zo stanice“, povedal nám jeden z českých fanúšikov železníc.

Pohli sme sa a minuli sme blízku Podkolibskú cestu a rušňové depo, prefrčali sme popri vinohradoch a cez most nad Račianskou ulicou sme uháňali k železničnej stanici Bratislava – Nové mesto pričom sme lemovali aj jednokoľajnú trať na stanicu Filiálka a opustené koľajisko niekdajšieho Istrochemu. No ani v tejto stanici nebol čas na fotenie. Po výmene cestujúcich sme pokračovali ďalej. Minuli sme Martinský cintorín, Ružinov i Prievoz a cez Ústrednú Nákladnú stanicu a Prístavný most sme smerovali k stanici Petržalka, kde bol plánovaný 20-minútový pobyt nášho vlaku. Hoci sme prišli 2 minúty po plánovanom odchode, ani sme netušili, že v Petržalke sa tak zdržíme.

Na petržalskej stanici sme stáli asi 30 minút

Po obrate netypickej dvojičky parného a motorového rušňa sme sa cez most vrátili na bratislavskú stranu Dunaja. Prechádzali sme cez stanice ÚNS, Nové mesto i Predmestie, no prefrčali sme nimi bez zastavenia. Aj napriek tomu sme ale na Rendez dorazili so 40-minútovým meškaním.

Na prvom parnom dni nechýbal ani sprievodný program v múzeu

Už pred príchodom mimoriadneho parného vlaku bolo v železničnom múzeu množstvo návštevníkov, ktorý sa na akciu dopravili mestskou hromadnou dopravou alebo vlastným automobilom. Kto prišiel do areálu výstaviska skôr, nemusel čakať v rade na jazdu na motorovej drezinke, či na vstup do modulového koľajiska situovaného v hlavnej budove.

Modulové koľajisko v priestoroch Trubkárne

Po jednej hodine popoludní prišla na rad prezentácia prevádzkyschopných vozidiel na točni na ktorej sa predstavili parné rušne 498.104 „Albatros“, 555.3008 „Mazutka“ a dieselový rušeň ČSD T 720.594-2.

498.104 "Albatros" sa prezentuje na točni
498.104 „Albatros“ sa prezentuje na točni

Po prezentácií však púť Albatrosu skončila – za následok to mala porucha.

Po skončení prezentácie nasledovali spolujazdy na stanovišti Mazutky, ktorá jazdila cca v 8-minútovom intervale medzi Rendezom a záhlavím stanice Rača. O tieto jazdy bol zo strany návštevníkov veľký záujem. A tak sa nemožno čudovať, že na jazdu parnou lokomotívou sa z počiatku čakalo viac ako hodinu.

Spolujazdy na stanovišti Mazutky sa tešili veľkému záujmu návštevníkov

Kto sa chcel dozvedieť viac o železničnom múzeu ten si nenechal ujsť prehliadky areálu s Michalom Tunegom konané o 14:00 a 16:30. V rámci nich ste sa mohli oboznámiť nie len s históriou areálu, ale aj s jednotlivými exponátmi, so železničnou technikou v budove Trubkárne, i exponátmi Vodárenskej veže. Kto bol hladný alebo smädný mohol využiť služby bufetového vozňa pri ktorom boli spočiatku väčšie rady ako pri Mazutke 😀 A kto si chcel z Rendzu odniesť domov nejaký ten suvenír, mohol si vybrať z bohatej ponuky produktov pre malých i veľkých.

Historický vozeň s tvorivými dieľňami a suvenírmi pre malých i veľkých
Historický vozeň s tvorivými dielňami a suvenírmi pre malých i veľkých

Na svoje si prišli aj najmenší návštevníci, ktorý mohli navštíviť tvorivé dielne v jednom z historických vozňov, alebo sa spúšťať po šmýkľavke.

Do železničného múzea historickým motorákom

Kto nestihol dopoludňajšiu jazdu parným vlakom po bratislavských spojkách, mohol do areálu múzea cestovať historickým motorovým vlakom M 262.007 + Balm (Trpaslík) premávajúcim v popoludňajších hodinách medzi Rendezom a Hlavnou stanicou. Zatiaľ čo jazda parným vlakom stála 3,- €, motorový vlak bol o polovicu lacnejší a pokiaľ ste sa pri ceste späť preukázali zakúpeným cestovným lístkom, ďalší ste si už kupovať nemuseli.

Prívesný vozeň Balm na nástupišti č. 4, koľaj 18 bratislavskej Hlavnej stanice

Na Hlavnej stanici o odchode mimoriadneho vlaku do železničného múzea Bratislava-Východ v pravidelných intervaloch informovala hlásateľka. Zdalo sa však že vo výprave nostalgických vlakov nemala celkom jasno, lebo popoludní stále pozývala na mimoriadnu jazdu parným vlakom.

Napriek tejto skutočnosti sme mohli v areáli vidieť množstvo vysmiatych detských tvári. Niet sa čomu čudovať, veď železnica má svojich priaznivcov v každej dobe a z nejedného malého železničiara raz vyrastie dospelý železničiar, ktorému železnica doslova a do písmena prirástla k srdcu.

Podvečer v železničnom múzeu

Pokiaľ ste sa Prvého parného dňa na Rendezi nezúčastnili, nemusíte byť sklamaní. Múzeum môžete navštíviť každú v stredu a sobotu od 10-tej do 18-hodiny a najbližšia akcia sa v ňom uskutoční už 17. mája v rámci Noci múzeí a galérií.